Frågor och svar

01

Vilka tjänster erbjuder Kliently?

Kliently erbjuder ett brett urval av juridiska tjänster som går att skräddarsy för att passa varje individs och företags unika behov. Vi hjälper dig genom expertjuridiska konsultationer och strategisk hjälp för att stärka ditt juridiska skydd. Vi erbjuder ett brett utbud av juridiska standarddokument som du kan skriva själv eller som du kan få hjälp att skräddarsy tillsammans med våra jurister. Och vi representerar och hjälper dig även i förhandlingar, domstolsprocesser och medling.

Vårt mål är att stärka våra klienters juridiska skydd och ge det stöd de behöver för att kunna navigera genom juridiska utmaningar och säkra egna rättigheter och intressen. Allt för att säkerställa att klienten genomgår en trygg process oavsett vilket rättsområde hen behäver hjälp inom.

02

Hur kommer jag i kontakt med Klientlys jurister?

Att få kontakt med våra jurister är enkelt. Ladda ner appen Kliently på App Store eller Google Play. Registrera dig genom att ange ditt för- och efternamn, mejladress och välj ett lösenord.

När du har verifierat din mejladress kan du boka ett 15- eller 30-minuters videomöte med den jurist du önskar komma i kontakt med baserat på vilket område juristen är specialiserad inom, vilka språk juristen pratar och vilka tider hen är tillgänglig. Videomötet sker inom appen.

Om du har fler frågor når du oss på info@kliently.se. Du kan också ringa oss på 08 – 410 05 220.

03

Kan Kliently hjälpa mig med avtal och juridiska dokument?

Ja, oavsett om du kontaktar oss som privatperson eller företag så har vi ett brett urval av juridiska standarddokument som du kan fylla i och ladda ner på egen hand. Om du behöver få ett dokument skräddarsytt kan du också välja att få hjälp av en av våra jurister som granskar och hjälper dig att säkerställa att dokumentet täcker dina specifika behov.

04

Kan företag och entreprenörer använda Klientlys tjänster?

Ja, våra tjänster täcker samtliga juridiska behov hos företag och entreprenörer. Vi hjälper också till när du funderar på att starta eget eller om du är egenföretagare och har juridiska frågor du behöver svar på.

05

Vilka är Klientlys jurister?

Vårt team består av både inhouse-jurister och jurister som anslutit till appen Kliently som konsulter. Samtliga jurister har svensk juristexamen och specialiserar sig inom olika rättsområden. Därför kan vi garantera att du alltid får kvalitativ juridisk hjälp när du kontaktar oss.

06

Vad kostar Klientlys tjänster?

Ett videomöte med en av våra jurister kostar 395 kr, inkl moms. Om du behöver fortsatt juridisk hjälp efter videomötet kommer juristen gå igenom ditt ärende med dig och ge dig ett kostnadsförslag som du får godkänna innan hen sätter igång att arbeta.

Dessutom kommer juristen att undersöka om du är berättigad till rättsskydd genom ditt försäkringsbolag eller statlig rättshjälp. Hen kommer också att meddela dig om du är kvalificerad att få offentligt biträde. Hen kommer helt enkelt se till att du är fullt informerad om alla möjligheter du har till juridisk support och assistans.

De avtal och juridiska dokument du kan skriva hos oss erbjuder vi alltid till fasta priser. Kostnaden skiljer sig beroende på dokument och om du väljer att skriva ett standarddokument själv eller om du vill skräddarsy det tillsammans med en jurist. Priserna för avtalen hittar du direkt på vår hemsida, vid varje avtal.

07

Hur långt är ett videomöte?

Våra videomöten är 15 minuter långa. De allra flesta juridiska frågor kan besvaras under den tiden men om du har ett komplicerat ärende och behöver mer tid kan du även boka in ett videomöte på 30 minuter i stället.

08

Är 15 minuter tillräckligt för att få svar på en juridisk fråga?

För det mesta, ja. De allra flesta frågor vi brukar få i appen Kliently ger vi svar på inom 15 minuter. Om du har en fråga som kräver mer tid kan du boka in ett längre videomöte på 30 minuter. Om du behöver fortsatt hjälp och vill anlita juristen efter videomötet kan juristen ifråga gå igenom ditt ärende och ge dig ett kostnadsförslag som du får godkänna innan hen sätter igång att arbeta.

09

Vad händer om jag behöver mer hjälp efter videomötet?

Om du behöver mer hjälp efter videomötet kommer juristen gå igenom med dig hur du ska gå tillväga. Beroende på hur komplext ditt ärende är kan juristen antingen rekommendera att du bokar ytterligare ett videomöte längre fram eller rekommendera att du anlitar en jurist och ge dig ett kostnadsförslag på vad det kostar att anlita just våra jurister.

I ärenden där du behöver fortsatt hjälp kommer juristen att gå igenom den kommande processen med dig i detalj så att ni är överens om de villkor och kostnader som gäller när du anlitar våra jurister.

Dessutom kommer juristen att se till att du är väl informerad om de resurser som finns tillgängliga för dig, exempelvis om du är berättigad till rättsskydd genom ditt försäkringsbolag, statlig rättshjälp eller till att få offentligt biträde.

Om juristen du har pratat med är ansluten till Kliently som konsult kan du anlita de under deras egen juristbyrå.

10

Inom vilka rättsområden kan jag få hjälp hos Kliently?

Hos Kliently kan du få hjälp i samtliga rättsområden inom svensk lagstiftning, både som privatperson och som företag. Vårt mål är att göra heltäckande juridisk hjälp lättillgänglig för alla, oavsett vilka förutsättningar du har.

11

Kan jag använda appen Kliently utanför Sverige?

Ja, du kan använda dig av appen Kliently var du än befinner dig så länge du är ansluten till internet och har en tillräckligt bra uppkoppling att kunna ta videosamtal. Vi tar ständigt emot samtal från hela världen gällande frågor och ärenden som har med svensk lagstiftning att göra

12

Kan jag byta jurist?

Ja, om du har fler frågor efter videomötet, antingen inom samma område eller om du har en helt annan fråga, kan du välja att boka ytterligare ett möte med en helt annan jurist i appen.

13

Kan jag välja en jurist som talar samma språk som jag men som inte är specialiserad i det rättsområde jag behöver hjälp inom?

Vi förstår hur viktigt det är att kommunikationen är tydlig och lätt att förstå när det handlar om juridiska frågor, och att det därför är viktigt att få hjälp av en jurist som talar samma språk som du. Och även om våra jurister kan ta ärenden inom samtliga rättsområden krävs det att juristen i fråga är specialiserad i området du behöver hjälp inom för att du ska kunna få effektiv juridisk hjälp.

Hos Kliently försöker vi se till att du får bästa möjliga hjälp vilket innefattar inte bara juridisk support utan också att du får hjälp på det språk du önskar. Om vi inte har en jurist tillgänglig som passar dig kan vi erbjuda alternativa lösningar, som exempelvis att ta hjälp av våra mångspråkiga kollegor eller tolkar. Vårt mål är att se till att du får rådgivning i det språk du är mest bekväm med, utan att kompromissa på kvalitet.

14

Hur kan jag dela dokument med min jurist hos Kliently?

Du kan ladda upp dokument i chatten under ditt videomöte, bara du ser till att dokumenten finns tillgängliga att ladda upp i din telefon innan mötet startar.

15

Hur avbokar jag mitt videomöte?

Du kan avboka ditt videomöte direkt i appen närsomhelst innan mötet startar. Du kan avboka mötet kostnadsfritt så länge du gör det senast 24 timmar innan mötet startar. Om du avbokar mötet mindre än 24 timmar innan mötet startar går du miste om din betalning.

Såhär avbokar du ditt videomöte:
1. Klicka på Bokningar och sen på mötet du vill avboka.
2. Klicka på “avboka” och följ instruktionerna.
3. Om du avbokar senast 24 timmar innan mötet startar får du tillbaka din betalning inom en vecka.

16

Är rådgivningarna Kliently erbjuder konfidentiella?

Självklart! Vi värnar om våra klienters integritet och alla konsultationer, rådgivningar och tjänster som Kliently erbjuder är strikt konfidentiella.

17

Vad händer om videomötet avbryts?

Om videomötet avbryts på grund av tekniska skäl kan du koppla upp dig igen genom att gå in på Bokningar i appen och klicka på ditt videomöte på nytt.

18

Hur gammal måste jag vara för att använda appen Kliently?

För att använda appen Kliently måste du vara minst 18 år gammal.

19

Hur kommer jag i kontakt med support?

Klientlys support är bemannad vardagar kl. 8-17. Du kommer i kontakt med supporten genom att mejla till info@kliently.se. Vi gör vårt bästa att besvara dina frågor inom 24 timmar. 

20

Vart vänder jag mig om jag har klagomål?

Om du inte är nöjd med den rådgivning eller bemötande du har fått vill vi gärna ta del av dina synpunkter. Vänd dig i så fall första hand direkt till oss på Kliently genom att skicka ett mejl till info@kliently.se.